|
|
|
|
|
Shaping the future |
juli 2023 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Welke (nieuwe) technologieën komen eraan? En welke impact hebben die nieuwe technologieën op het onderwijs en onderzoek? SURF deelt de belangrijkste ontwikkelingen, projecten en activiteiten in deze futuring-update. English below |
|
|
|
Het kan natuurlijk mijn bias zijn, maar de laatste tijd zie en hoor ik steeds meer mensen praten over ‘de toekomst’. Maar ik kan mij ook voorstellen dat de veranderingen tegenwoordig zo hard gaan, en misschien zelfs exponentieel groeien, dat het niet meer bij te houden is. Het zijn wat dat betreft onzekere tijden, en we weten niet wat de toekomst ons zal brengen. Of, we zorgen dat wij ons juist comfortabel voelen met onzekerheid! Nadenken over de toekomst is niet nieuw. Men dacht al in de 19e eeuw na over hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. Op 20 februari 1909 werd het officieel: het manifest ‘Le futurisme’ werd geschreven door de Italiaan Filippo Tommaso Marinetti en gepubliceerd door de Parijse krant ‘Le Figaro’. Het was niet zomaar een stroming in de literatuur, maar het ging om een ‘reconstructie van het universum’ geïnspireerd door industrialisatie, technologie en de moderne stad. Mocht je deze zomer meer willen weten of zien, bezoek dan tot 3 september de tentoonstelling Het Futurisme & Europa in het Kröller-Müller museum. Zoals de quote die ik zag op een poster van STT tijdens NWO Teknowlogy: “Een droomloze samenleving is een voedingsbodem voor passiviteit”. Laten we ons continu afvragen ‘wat als' en de toekomsten blijven verkennen. Immers het gaat niet om voorspellen maar het kunnen voorstellen. Wil je wel maar weet je niet waar je moet beginnen, dan is deze nieuwsbrief voor jou! |
|
|
|
Interessante bronnen |
Dat de jeugd de toekomst heeft is een gegeven, maar interessant is de hoe-vraag. Ik las vorige week een artikel over het opleiden voor discipline-overstijgende samenwerkingen. Voor de complexe, maatschappelijke vraagstukken van tegenwoordig, maar ook van de toekomst, is een aanpak vanuit meerdere invalshoeken noodzakelijk. Zo pleiten Ulrike Wild en Sabine Uijl (EWUU-alliantie) voor ‘sigma’-benadering om discipline-overstijgende vraagstukken ook te benaderen door meerdere disciplines samen te brengen. Geheel toevallig, of misschien helemaal niet, kwam ik bij Erasmus Universiteit het platform Design Impact Transition (DIT) tegen. Op 6 juni was het DIT Day 'EUR 2043: Imagining the university of the future' waar een manifesto is gepresenteerd. Recent hebben Derk Loorbach & Julia Wittmayer (EUR) een publicatie over ‘Transforming universities’ uitgebracht. De publicatie onderstreept de noodzaak van een transformatie in universiteiten, met aandacht voor de positie van de universiteit en het financieringsmodel. Zowel onderwijs als onderzoek zou een transformatie moeten doorgaan om complexe, maatschappelijke vraagstukken te kunnen adresseren. Op een meer technologisch vlak: World Economic Forum (WEF) heeft een top 10 ‘emerging technologies of 2023’ uitgebracht. Je leest in het overzicht trends over o.a. generatieve AI, metaverse voor mentale welbevinding, brein-computer interface en duurzame rekenkracht. |
|
|
Uitgelicht: XR groeit en bloeit binnen onderwijs en onderzoek |
eXtended Reality (XR) is in ontwikkeling binnen onderwijs en onderzoek. Maar hoe integreer je XR binnen je onderwijs of je onderzoek? Hoe ga je om met de applicaties? En wat betekent het voor privacy en ethiek? Om al deze XR-ontwikkelingen een plek te geven is vanaf nu alle informatie over XR beschikbaar op www.surf.nl/xr. In juni lanceerden we de uitgave XR in het onderwijs. In deze uitgave komen studenten aan het woord over XR en belichten we verschillende XR-applicaties uit een groot en groeiend aanbod. De verhalen in deze uitgave zijn tot stand gekomen op basis van interviews met mensen uit het onderwijsveld. De wereld van eXtended Reality voelt anders sinds Apple de XR-markt heeft betreden met de aankondiging van de Vision Pro-headset. Na jaren van geruchten dat zo'n moment zou komen, veranderde de XR-markt van de ene op de andere dag. Paul Melis en zijn team hebben onderzocht wat de Vision Pro kan betekenen voor XR in onderwijs en onderzoek. Zij schreven er een blog over. Leuk als we je op 5 juli hebben ontmoet op de Nationale XR dag bij TU Delft. Deze dag was een groot succes, er waren meer dan 300 bezoekers. Heb je de XR dag gemist? Volgend jaar wordt een nieuwe Nationale XR dag georganiseerd. En volg ons in september, want in deze maand delen we veel kennis en inspiratie over XR voor onderwijs en onderzoek. Luister ook de korte podcast (XR), waarin Paul Melis vertelt over de mogelijkheden en ontwikkelingen, gebruik in onderwijs en onderzoek en de National XR Day. |
Beluister de podcast: alles wat je moet weten over XR |
|
|
Trendrapport Future Campus: 13 inspirerende trends over de toekomst van de campus |
Voor langetermijnbeleid is het belangrijk je als instelling voor te bereiden op mogelijke toekomstscenario’s. Dit nieuwe SURF-trendrapport geeft een blik op de toekomst van de campus in 2040 via een overzicht van 13 trends die kunnen inspireren bij campusinnovatie in het mbo, hbo en wo. Het rapport is zowel in het Nederlands als Engels beschikbaar. Laat je inspireren! |
Lees meer |
|
|
AI: onze stip op de horizon bepalen we samen! |
Eind juni vond de online talkshow plaats ter afsluiting van de Maand van AI in onderwijs. Centraal stond de hamvraag: waar willen we heen, wat is nu de stip op de horizon, en ook niet onbelangrijk: hoe komen we daar? In een panelgesprek met de Nederlandse AI Coalitie, Npuls en Kennisnet werd gezocht naar eerste antwoorden. Over het toekomstig verantwoord gebruik van AI in onderwijs en onderzoek namen Peter-Paul Verbeek, rector magnificus van de UvA en Duuk Baten, adviseur responsible AI bij SURF vervolgens in een podcast de kansen en risico's onder de loep. |
Beluister de podcast |
|
|
Kwantum: kansrijke toepassingen versus maatschappelijke risico’s |
Nieuwe technologieën als kwantum kunnen in de toekomst impactvolle toepassingen mogelijk maken. Zo kunnen Europese onderzoekers binnenkort via een nieuwe kwantuminfrastructuur verschillende kwantumtechnologieën gaan verkennen: in Luxemburg is afgelopen week de hostingovereenkomst getekend voor de aanschaf en exploitatie van een kwantumcomputer door het internationale LUMI-Q-consortium, waar SURF deel van uitmaakt. Om op termijn gebruik te kunnen maken van kwantumcomputing, is het niet voldoende om de hardware verder te ontwikkelen. We moeten ook de manier waarop we normaliter problemen aanpakken heroverwegen. Het Rathenau Instituut concludeert uit onderzoek dan ook dat in de hooggespannen verwachtingen over kwantum er een breder debat nodig is over kansrijke toepassingen en maatschappelijke risico’s. |
Lees het onderzoek |
|
|
SURF Tech Trends rapport 2023 nu ook in het Nederlands |
Op de hoogte zijn van technologische ontwikkelingen die relevant zijn voor onderwijs en onderzoek? Lees dan het rapport SURF Tech Trends 2023, met daarin belangrijkste trends in technologieën zoals advanced computing, artificial intelligence (AI), edge, extended reality (XR), networking en kwantum. Hiermee zijn we een langdurige samenwerking met leden en technische experts over technologietrends gestart. |
Lees het rapport |
|
|
Interessante berichten en rapporten |
|
|
|
|
What (new) technologies are coming? And what impact will those new technologies have on education and research? SURF shares the most important developments, projects and activities in this futuring update. |
|
|
|
It could be my bias, of course, but lately I see and hear more and more people talking about 'the future'. But I can also imagine that changes are so rapid these days, and perhaps even growing exponentially, that it is impossible to keep up. These are uncertain times in that respect, and we don't know what the future will bring us. Or, we actually make sure we are comfortable with uncertainty! Thinking about the future is not new. People were already thinking about what the future might look like in the 19th century. It became official on 20 February 1909: the manifesto 'Le futurisme' was written by Italian Filippo Tommaso Marinetti and published by the Parisian newspaper 'Le Figaro'. It was not just a movement in literature, but was about a 'reconstruction of the universe' inspired by industrialisation, technology and the modern city. If you want to know or see more this summer, visit the exhibition Futurism & Europe at the Kröller-Müller museum until 3 September. Like the quote I saw on a poster by STT during NWO Teknowlogy: "A dreamless society is a breeding ground for passivity". Let's continuously ask 'what if' and keep exploring futures. After all, it's not about predicting but being able to imagine. If you want to but don't know where to start, then this newsletter is for you! |
|
|
|
|
INTERESTING SOURCES |
That youth is the future is a given, but interesting is the how question. I read an article last week on training for cross-disciplinary collaborations. The complex, social issues of today, as well as those of the future, require approaches from multiple perspectives. Thus, Ulrike Wild and Sabine Uijl (EWUU Alliance) advocate 'sigma' approaches to approach cross-disciplinary issues also by bringing together multiple disciplines. Quite by chance, or perhaps not at all, I came across the Design Impact Transition (DIT) platform at Erasmus University. On 6 June, it was DIT Day 'EUR 2043: Imagining the university of the future' where a manifesto was presented. Recently, Derk Loorbach & Julia Wittmayer (EUR) released a publication on 'Transforming universities'. The publication highlights the need for transformation in universities, focusing on the position of the university and the funding model. Both teaching and research should undergo a transformation to address complex, societal issues. On a more technological front, World Economic Forum (WEF) has released a top 10 'emerging technologies of 2023'. You can read about trends in the overview including generative AI, metaverse for mental health, brain-computer interface and sustainable computing. |
|
|
|
|
Featured: XR is growing and thriving within education and research |
eXtended Reality (XR) is developing within education and research. But how do you integrate XR within your teaching or research? How do you deal with applications? And what does it mean for privacy and ethics? To give a place to all these XR developments, from now on all information on XR is available at www.surf.nl/xr. In June, we launched the publication XR in education. In this issue, students talk about XR and we highlight various XR applications from a large and growing range. The stories in this issue were created based on interviews with people from the education field. The world of eXtended Reality feels different since Apple entered the XR market with the announcement of the Vision Pro headset. After years of rumours that such a moment would come, the XR market changed overnight. Paul Melis and his team investigated what the Vision Pro could mean for XR in education and research. They wrote a blog about it. Nice if we met you on July 5 at the National XR Day at TU Delft. This day was a great success, with more than 300 visitors. In case you missed this XR day? A new National XR day will be organised next year. And follow us in September, because in this month we share a lot of knowledge and inspiration about XR for education and research. Also listen to the short podcast (XR), in which Paul Melis talks about the possibilities and developments, use in education and research and National XR Day. |
Listen to the Podcast: What you need to know about XR |
|
|
|
|
Trend Report Future Campus: 13 inspiring trends for the future of the campus |
For long-term policy, it is important for an institution to prepare for possible future scenarios. This new SURF trend report provides a glimpse of the future of the campus in 2040 through an overview of 13 trends that can inspire campus innovation. The report is available in both Dutch and English. Get inspired! |
Read the report |
|
|
|
|
AI: we determine our dot on the horizon together! |
At the end of June, an online talk show took place to close the Month of AI in education. Central question: where do we want to go, what is the dot on the horizon, and not unimportant: how do we get there? Initial answers were sought in a panel discussion with the Dutch AI Coalition, Npuls and Kennisnet. Peter-Paul Verbeek, Rector Magnificus of the UvA, and Duuk Baten, responsible AI advisor at SURF, then examined the opportunities and risks in a podcast (in Dutch) about the future responsible use of AI in education and research. |
Listen to the podcast |
|
|
|
|
One step closer to European quantum computing |
New technologies such as quantum can enable impactful applications in the future. European professionals in education and research will soon be able to explore various quantum technologies via a new quantum infrastructure. A hosting agreement was signed for the purchase and operation of a quantum computer by the international LUMI-Q consortium, of which SURF is a member. To be able to use quantum computing in the long term, it is not enough to further develop the hardware though. We also must rethink the way we normally approach problems. The Rathenau Institute therefore concludes from research that the high expectations of quantum require a broader debate about promising applications and social risks. |
Read the research report (Dutch) |
|
|
|
|
Interesting news and reports |
|
|
|
|
|
|
Vragen, tips of inspiratie? Neem contact met ons op |
|
Volg SURF |
|
|
|
Je ontvangt deze nieuwsbrief op omdat je je daarvoor aangemeld hebt. Je kunt je altijd afmelden. |
|
|