|
|
|
|
|
Shaping the future |
april 2023 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Welke (nieuwe) technologieën komen eraan? En welke impact hebben die nieuwe technologieën op het onderwijs en onderzoek? SURF deelt de belangrijkste ontwikkelingen, projecten en activiteiten in deze futuring-update. English below |
|
|
Waarom SURF zich richt op futuring |
Nieuwe, disruptieve technologieën als AI, XR, edge en quantum maken impactvolle toepassingen mogelijk. Wat betekent dit voor onderwijs- en onderzoeksinstellingen? Gül Akcaova is lead futurist en samen met haar team kijkt ze vooruit en schetst ze ontwikkelingen die in de komende jaren relevant worden, zodat onderwijs- en onderzoeksinstellingen samen met SURF anticiperen op de toekomst. Futuring is een nieuwe toevoeging aan de activiteiten van SURF (zie video). Laat je inspireren, zodat de toekomst ons niet overkomt, maar we zelf de regie houden. |
|
|
|
INTERESSANTE BRONNEN door Gül Akcaova |
Amy Webb presenteerde in maart het trendrapport 2023 van het Future Today Institute (IFT). Je hebt toegang tot het volledige rapport met het wachtwoord: "trends". Bij de presentatie van het rapport belicht Webb in deze lezing op SXSW vier scenario's om te benadrukken hoe belangrijk het is om NU iets te doen. IFT behandelt in dit rapport 666 trends, wat duidelijk maakt dat er veel om ons heen gebeurt. Gartner publiceerde onlangs een rapport met een andere kijk daarop. In plaats van trends meldde zij 19 disrupties die zich mogelijk (of mogelijk niet) zullen voordoen waarop we ons moeten voorbereiden. Ook SURF publiceerde onlangs het SURF Tech Trends-rapport met een selectie van relevante trends voor onderwijs en onderzoek. Het Rathenau Instituut startte een nieuwe podcast "ondergedompeld in een nieuwe werkelijkheid". In deze podcast nemen onderzoekers de luisteraars mee naar verschillende plaatsen waar immersieve technologieën verder worden ontwikkeld. Het doel van de podcast is om (kritisch) na te denken over deze technologieën in relatie tot (onze) publieke waarden. Ondertussen heeft Accenture een technologische visie gecreëerd voor "when atoms meet bits" die de twee parallelle realiteiten weergeeft: fysiek en virtueel. Onderwerpen als identiteit, data en AI zijn gemeenschappelijke thema's voor immersieve technologieën. Iets om in de gaten te houden! |
|
|
Next Gen Event 3 mei: jongeren denken mee over de toekomst van tech |
Heb jij tieners in de leeftijd van 13-16 jaar? Zijn ze nieuwsgierig naar de toekomst en hoe technologie het onderwijs kan verbeteren? Geef ze dan op voor het Next Gen Evenement (in de meivakantie), een hele middag vol met leuke, gekke en vooral gezellige sessies, games, demo’s, inspiratie en dilemma’s. Hoe ziet de wereld er over 10 jaar uit? Bestaat er dan nog een schoolgebouw? Ontdek nieuwe technologieën en praat met ons over de toekomst. |
Lees meer en meld je tiener aan |
|
|
Future Campus: Denk en praat mee over de toekomst van de campus |
Hoe ziet de campus er in 2040 uit? Denk en praat mee over de toekomst van de fysieke en virtuele campus in het mbo, hbo en wo tijdens een regiobijeenkomst. In één dag werken we samen toe naar het creëren van diverse toekomstscenario's voor de campus. 23 mei – Hogeschool Saxion Deventer | 25 mei – Fontys Hogeschool Eindhoven 1 juni – Universiteit van Amsterdam | 19 juni – SURF Utrecht (voor studenten) |
Meld je aan |
|
|
UITGELICHT: Tech Trends Report 2023 - Artificial Intelligence & 'Frankenmodellen' |
De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en in het bijzonder taalmodellen staat volop in de belangstelling, zo bleek ook bij het webinar "ChatGPT voor en door docenten" afgelopen maand. Waar het ontwerp van machine learning-modellen vroeger op één specifieke taak was gericht, kunnen deze modellen nu worden getraind met verschillende soorten informatie en een verscheidenheid aan taken. Deze (Franken)modellen worden echter vaak getraind met zwakke labels en zelfs zonder toezicht. Eén van de technologische trends die in het SURF Tech Trends 2023-rapport centraal staat. |
Lees het rapport (in Engels, Nederlandse versie volgt in mei) |
|
|
Juni: Maand van AI in het onderwijs |
Juni is de Maand van AI in onderwijs. Dit jaar staat deze in het teken van de toekomst. Wat gaat AI voor ons betekenen? Welke kansen zien we? En welke risico’s… Organiseer jij een event dat past bij dit thema? Laat het weten via dit aanmeldformulier. Zo vergroot je eenvoudig je bereik en staan we samen sterker. Jouw event wordt getoond op onze website en social media. Meer weten? Neem contact op via mvai@surf.nl. |
|
|
|
Klaar voor de toekomst met CIFS |
Het Copenhagen Institute for future studies was op 28 en 29 februari te gast bij SURF om verschillende SURF-collega's kennis te laten maken met toegepaste strategische voorspellingen. De scenario's, vaardigheden en ideeën die in de training werden opgebouwd, zouden nieuwe manieren van denken over de toekomst als instrument creëren en modellen bieden om dat instrument te gebruiken. |
Lees meer in de blog (in Engels) |
|
|
|
Why SURF focuses on futuring |
New, disruptive technologies like AI, XR, edge and quantum are enabling impactful applications. What does this mean for education and research institutions? Gül Akcaova is lead futurist and together with her team she looks ahead and outlines developments that will become relevant in the coming years, so that educational and research institutions, together with SURF, can anticipate the future. Futuring is a new addition to SURF's activities (see video). Be inspired so that the future does not happen to us, but that we ourselves remain in control. |
|
|
|
|
INTERESTING SOURCES by Gül Akcaova |
Amy Webb presented Future Today Institute (IFT)’s 2023 trend report in March. You can access the report with the password: “trends”. When presenting the report, Webb highlights four scenarios in this talk at SXSW to stress out the importance of doing something NOW. IFT covers 666 trends in this report, which is making clear that a lot is going on around us. Gartner recently published a report with a different take on it. Instead of reporting trends, they report 19 disruptions that may (or may not) occur that we should prepare ourselves to. SURF also recently published the SURF Tech Trends report with a selection of relevant trends for education and research. The Rathenau Institute started a new podcast “ondergedompeld in een nieuwe werkelijkheid”. In this podcast researchers take the listeners to different places where immersive technologies are further developed. The aim of the podcast is to think (critically) about these technologies in relation to (our) public values. In the meanwhile, Accenture created a technology vision for “when atoms meet bits” which represents the two parallel realities: physical and virtual. Topics as identity, data and AI are common themes for immersive technologies. Something to keep an eye on! |
|
|
|
|
The Next Gen Event 3 May: teenagers think about the future of tech |
Do you have teenagers aged 13-16? Are they curious about the future and how technology can improve education? Then sign them up for the Next Gen Event (in the May holidays), a whole afternoon full of fun, crazy and, above all, entertaining sessions, games, demos, inspiration and dilemmas. What will the world look like in 10 years' time? Will school buildings still exist then? Discover new technologies and talk to us about the future. |
Read more and register |
|
|
|
|
Future campus: think and talk about the future of the campus |
What will the campus look like in 2040? Think and talk with us about the future of the physical and virtual campus in secondary vocational education, universities of applied sciences and universities, during a regional meeting. In one day, we will work together towards creating various future scenarios for the campus. 23 May - Saxion Deventer | 25 May - Fontys Eindhoven 1 June - University of Amsterdam | 19 June - SURF Utrecht (students only) |
Sign up |
|
|
|
|
IN THE SPOTLIGHT: Tech Trends Report 2023: Artificial Intelligence & “Franken Models” |
The development of artificial intelligence and in particular language models is receiving a lot of attention. Whereas the design of machine learning models used to focus on one specific task, they can now be trained with different types of information and a variety of tasks. However, these (Franken) models are often trained with weak labels and even without supervision. One of the technological trends that is central in the SURF Tech Trends 2023 report. |
Read the report |
|
|
|
|
June: Month of AI in education |
June is AI in Education Month. This year it is all about the future. What will AI mean for us? What opportunities do we see? And what risks… Are you organizing an event that fits this theme? Let us know via this registration form (in Dutch). This way you can easily increase your reach and we are stronger together. Your event will be shown on our website and social media. Knowing more? Please contact mvai@surf.nl. |
|
|
|
|
|
Getting Futures Ready with CIFS |
The Copenhagen Institute for future studies was welcomed to SURF on February 28th and 29th to introduce applied strategic forecasting to a variety of SURF participants. The scenarios, skills and ideas built in the training would create new ways of thinking about the future as a tool and offer models to use that tool. |
Read more in the blogpost |
|
|
|
|
|
Vragen, tips of inspiratie? Neem contact met ons op |
|
Volg SURF |
|
|
|
Je ontvangt deze nieuwsbrief op omdat je je daarvoor aangemeld hebt. Je kunt je altijd afmelden. |
|
|